ADAS
Wat is ADAS? Hoe werkt ADAS?
Rijhulp systemen
De wereld van mobiliteit wordt steeds slimmer. Veel voertuigen zijn uitgerust met rijhulpsystemen (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS) die de opmaat zijn naar volledig geautomatiseerde voertuigen. Een moderne auto is met de komst van ADAS een stuk technologie geworden, waar software een steeds nadrukkelijker rol speelt. Deze ADAS maken het de bestuurder gemakkelijker en kunnen een bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid. Bij verkeersveiligheid gaat het echter niet alleen om voertuig, maar ook om omgeving en menselijk gedrag.
Wat is ADAS precies?
ADAS maken gebruik van software en hardware (waaronder camera’s, radar, lidar en sensoren). Krachtige computers verwerken alle informatie en geeft de auto opdrachten. ADAS kan de bestuurder informeren, waarschuwen, rijtaken gedeeltelijk of geheel overnemen van de bestuurder en/of ingrijpen bij kritieke situaties.
Rijstrook assistentie
Een bekend voorbeeld van ADAS is Lane Departure Warning (LDW). LDW waarschuwt de bestuurder als de rijbaan per ongeluk verlaten dreigt te worden. Met een lichte trilling in het stuurwiel en/of een geluidssignaal wordt de bestuurder hier op gewezen. Lane Keeping Assist (LKA) gaat een stap verder dan LDW en stuurt het voertuig automatisch terug in de rijbaan, tenzij de bestuurder deze correctie overruled.
Adaptieve Cruise Control
Cruise Control zorgt dat een auto de vooraf ingestelde snelheid blijft rijden. Adaptieve Cruise Control gaat een stap verder. De snelheid van de auto blijft in principe constant op een vooraf aangegeven niveau, maar past zich automatisch aan bij een langzamer rijdende voorganger. Hierdoor blijft de afstand tot de voorganger constant, ook als deze plotseling remt.
Menselijk gedrag
Het gros van de huidige ADAS systemen is nog bedoeld voor situaties waarin de bestuurder zelf de bediening houdt of slecht tijdelijk en beperkt overdraagt. Voor veilig gebruik van deze ADAS systemen is het van belang dat de bestuurder de werking van de systemen kent en deze systemen gebruikt zoals bedoeld. Daarnaast moeten de systemen zodanig ontworpen zijn dat uitnodigen tot beoogd gebruik. RDW betrekt kennisinstituten op dit vlak (SWOV, CBR, TNO) bij het ontwikkelen van internationale eisen voor ADAS systemen.
Infrastructuur
Een aantal ADAS stelt eisen aan de weginfrastructuur, bijvoorbeeld belijning en bewegwijzering. Verkeersborden moeten duidelijk zijn en voldoen aan standaarden, zodat een voertuig ze kan lezen.